مایکروسافت به جنگ گوگل می‌رود

اواخر شهریور ماه خبری در سایتهای خبری منتشر شد که نشان از حضور مایکروسافت در یک عرصه جدید میداد. مایکروسافت قصد دارد با سرمایه گذاری در زمینه موتورهای جستوجو (Search Engines)، رتبه اول را از آن خود کند و گوگل را پشت سر بگذارد. مدیران مایکروسافت تصمیم گرفتهاند که سیاست خود را در زمینه جستوجو در وب تغییر دهند و تنها به همکاری با بعضی موتورهای جستوجو مانند overture یا inktomi بسنده نکنند و خود به تولید یک موتور جستوجو بپردازند. هنوز مشخص نشده است که مایکروسافت به چه میزان میخواهد از فناوری جستوجو استفاده کند. اما کرک کونیگس باور مدیر استراتژی سایت MSN، موتور جستوجوی فعلی مایکروسافت میگوید که توسعه فناوری جستوجو در مجموعه همین سایت یعنی MSN.com صورت خواهد گرفت. محققان میگویند این تصمیم ناشی از آن است مایکروسافت قصد دارد فناوری جستوجو را بخشی از بزرگترین محصول خودیعنی ویندوز کند. بنابراین نمیخواهد این فناوری متعلق به کس دیگری باشد.

   متخصصان معتقدند با توجه به توانایی نرمافزار این شرکت در صورت تمرکز روی موضوع جستوجو در وب و هزینه کردن 50 میلیارد دلار میتواند هر رقیبی را برای سالهای بعد از گردونه رقابت خارج کند.

   به نظر میرسد که مایکروسافت نسبت به این تصمیم بسیار جدی است. مدیران این شرکت فکر میکنند که این فناوری هنوز در ابتدای راه خود است. مونیگس باور در این باره میگوید: « موتورهای جستوجو در حال حاضر خوب عمل میکنند، اما کامل نیستند. امروزه بیشتر نتایج جستوجو با چیزی که کاربران به دنبال آن میگردند، منطبق نیست. »

   وی اضافه میکند که مایکروسافت قصد دارد نتایج جستوجو را برای هر کاربر بنابر علایق و جستوجو پیشین وی ارایه کند. بعضی حتی از استفاده از این فناوری در ویندوز longhorn خبر میدهند.

   البته این اولین بار نیست که مایکروسافت قصد کرده در این زمینه سرمایه گذاری کند. در سال 97 این شرکت با مشارکت inktomi، MSN پایه گذاری کرد، اما حالا به این نتیجه رسیده است که فناوری خاص خود را در این زمینه داشته باشد تا بتواند همه را پشت سر بگذارد. شاید در نگاه اول این کار کمی عجیب به نظر برسد. غول دنیای نرمافزار چه نیازی به کسب قدرت اول جستوجو در وب دارد؟

مروری بر آمار موتورهای جستوجو پاسخگوی این پرسش است.

آیا میدانید که در هر روز چند عملیات جستوجو روی موتورهای جستوجو صورت میپذیرد؟ گوگل و شرکایش در هر روز به بیش از 250میلیون درخواست جستوجو پاسخ میدهند. Overtrue با 167میلیون و Inktomi با حدود 80 میلیون درخواست در ردههای بعدی قرار دارند. در ضمن این ارقام متعلق به فوریه 2003 یعنی حدود 7 ماه پیش است که تا به حال افزایش پیدا کردهاند.

   از مجموع جستوجوهای صورت گرفته که در ماه مه سال 2003 (اردیبهشت ماه امسال ) گوگل توانسته است 32درصد کاربران را به خود جلب کند. یاهو با 25 درصد، AOL با 19 درصد و MSN با 15 درصد در ردههای دوم تا چهارم قرار گرفتهاند. از آنجا که بسیاری از موتورهای جستوجو هنگام تولید نتایج از دیگران کمک میگیرند، اگر بخواهیم نتایج بالا را به دقت بیان کنیم باید بگوییم که 76 درصد نتایج جستوجو به مدد گوگل و 15 درصد با استفاده از MSN به دست آمدهاند، چون گوگل نتایج را برای یاهو و AOL تامین میکند.

   اما از نظر محبوبیت در میان کاربران امریکایی مطابق با آمار تهیه شده در ژانویه 2003 (دی ماه 1381) گوگل یا 5/29 درصد در مقام اول قرار دارد. یاهو با کمی فاصله با 9/28 درصد دوم است و MSN نیز با کسب 6/27 درصد کابران در مقام سوم جای دارد. پس از آنها AOL، Ask jeeves و Overtrue قرار دارند.

   آمار بعدی نشانگر مجموع تعداد ساعاتی است که کاربران مختلف تا به حال روی موتورهای جستوجوی مختلف به جستوجو پرداختهاند. مقام اول بازم در اختیار گوگل است. تا ژانویه 2003 کاربران در مجموع7/18 میلیون ساعت را در این سایت صرف کردهاند. AOL با 5/15 میلیون ساعت، یاهو 1/7 میلیون و MSN با 4/5 میلیون ساعت در رتبههای دوم تا چهارم قرار دارند.

   حالا متوجه شدید که چرا مایکروسافت تصمیم به سرمایه گذاری جدی روی تولید فناوری جستوجوی مخصوص به خود گرفته است. نگاهی به آمار نشان میدهد که گوگل در حال حاضر در بیشتر موارد رتبه اول را در دست دارد و بخوبی توانسته است کاربران را به خود جلب کند و MSN همیشه در رتبههای بعدی قرار دارد. مایکروسافت نمیتواند از تعداد زیاد کاربران اینترنت و مراجعان به سایتهای جستوجو صرفه نظر کند. او میخواهد این بازار را هم از آن خود کند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. سیستم عامل مایکروسافت با وجود تمامی مشکلات و معایبش توانسته است 95 درصد رایانههای شخصی را در اختیار بگیرد. اما موتورهای جستوجوی MSN هم خواهد توانست گوگل را شکست دهد و کاربران وب را به خود جلب کند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد